MolnárKata

pszichológus

Szieszta és jutalom

Közzétette : 2015. november 8. blog | 0 hozzászólás

Szieszta és jutalom

Mind a szieszta (avagy a  magunknak hivatalosan, bűntudat nélkül engedélyezett nappali szunyókálás), mind pedig a jutalmazás segíti a tanulást!

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a tanulás közben kapott jutalom nagyban hozzájárul az új információk elraktározásához és az emlékezőképesség javításához, főleg akkor, ha ehhez például egy délutáni szundítás is társul.

Végre magyarázatot kapok arra, hogy végül miért is voltak sikeresek a hosszú órákig tartó, egyetemi vizsgaidőszakok idején „elkövetett” több órás kampány-tanulásaim, amelyek során gyakran ébredtem arra, hogy bele-belealudtam a jegyzeteimbe!

Egy, a Genfi Egyetemen készült tanulmány eredményei alapján kutatók arra következtetnek, hogy a tanuláshoz kötött jutalom önmagában is megerősítő hatású, továbbá különösen hatékony, ha a folyamatot alvás kíséri. Akár egy rövid szunyókálás is hasznos lehet egy-egy tanulási szakaszt követően!

Dr. Kinga Igloi (a Genfi Egyetem oktatója) úgy fogalmaz, hogy a jutalom „egyfajta címkeként működik, amely az agyban rögzíti az információt a tanulási folyamat során”. A kutatók azt is állítják továbbá, hogy az ilyen módon rögzült információt tovább megőrizzük azokkal az információkkal szemben, amelyeknek elsajátítása közben nem kapunk jutalmat.

Az egyik legfontosabb aspektusa a tanulmányban feltárt tényezőknek az, hogy egyértelműen bizonyítja: az alváshiány vitathatatlan negatív hatással van a teljesítményre.

A vizsgálat során 31 önkéntest véletlenszerűen soroltak be az „alvós”, illetve „ébren maradó” csoportba, azt követően, hogy a résztvevők mindegyikénél előzetesen felmérték, hogy mennyire érzékenyen reagálnak a jutalmazásra.

A résztvevők agytevékenységét folyamatosan képalkotó eljárással követték, miközben képeket mutattak nekik kettesével. Összesen nyolc ilyen képpár-sorozatot mutattak nekik, azzal az instrukcióval, hogy a nyolcból négy képpár helyes felidézése magasabb jutalmat jelent számukra. A részt vevők ezt követően másfél óráig pihentek, vagy aludtak, attól függően, hogy melyik csoport tagjai voltak. A vizsgálat azzal folytatódott, hogy a résztvevőket tesztelték milyen jól tudják felidézni a képpárokat, továbbá a saját teljesítményüket is értékelni kellett, hogy mennyire biztosak válaszaik helyességében.

Három hónappal később a résztvevőket egy további, utánkövető ellenőrző, korábban nem bejelentett vizsgálatra hívták.

A következő eredmények születtek:

Mindkét csoport teljesítménye jobb volt a nagyobb jutalommal járó képek esetében, de az „alvós” csoport összességében jobban teljesített.

Ami igazán meglepő az, hogy a „meglepetés-vizsgálat” során azok a résztvevők, akik aludtak a tanulást követően, sokkal jobban teljesítettek a jobban jutalmazott képek felidézése terén.

Azok, akik aludtak a memorizálást követően sokkal magabiztosabbak voltak válaszaik helyességét illetően, még három hónap elteltével is.

AZ MRI képek kimutatták, hogy az „alvós csoport” a hippocampus területén sokkal nagyobb agyi aktivitást jelzett. Ez a terület kiemelten fontos szerepet játszik az emlékalkotási folyamatokban. Ami még kiemelendő, hogy a három hónappal későbbi utánkövetéses vizsgálaton az „alvós csoport” tagjainál nagyobb mértékű kapcsolatot lehetett kimutatni a hippocamus, a homloklebeny középső területe és a striatum között, amely területek mind közvetlenül is felelősek az emlékek rögzítésében, illetve a jutalmazási folyamatokban.

„Azt eddig is tudtuk, hogy az alvás elősegíti az emlékek megerősítését, de most már abban is biztosak vagyunk, hogy ahhoz is hozzájárul, hogy a számunkra jutalmazó jellegű emlékeket kiválasztja és alaposabban rögzíti.” – mondja Igloi.

„Ez könnyen értelmezhető annak tükrében, hogy azok az emlékek elraktározása kiemelten fontos számunkra, amelyek kulcsfontosságúak a siker és a túlélés szempontjából.”

Hogyan lehet hasznosítani ezt az új kutatási eredményt a mindennapjainkban?

Az első és legfontosabb, a mindennapjainkban használandó információ: A tanulási folyamat kiemelten fontos mozzanata az alvás. Ekkor történik ugyanis a „bevésése” mindazon információknak, amelyeket újonnan sajátítunk el. A másik, figyelemre méltó tény, hogy a jutalmazás milyen szoros összegüggést mutat az információ rögzítésével. Ez pedagógiai szempontból közvetlenül, a gyakorlatban hasznosítható  tudás, hiszen a jutalmazás, mint tudjuk, sokszor egy nyomatékos, személyre szabottabb dícsérő, elismerő szó is lehet, nem feltétlenül kell órai kisötösnek lennie!

Forrás:

Kinga Igloi, Giulia Gaggioni, Virginie Sterpenich, Sophie Schwartz. A nap to recap or how reward regulates hippocampal-prefrontal memory networks during daytime sleep in humans. eLife, October 2015

eLife. (2015, October 16). A nap to recap: How reward, daytime sleep boost learning: Find

Hagyj üzenetet!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.